افزایش ماندگاری مواد غذایی

افزایش ماندگاری مواد غذایی

یکی از موضوعاتی که در رابطه با مواد غذایی حائز اهمیت است، حفاظت و نگهداری از آن‌ها به نظر می‌رسد. شما باید شرایطی را فراهم کنید که مواد غذایی از زمان تولید تا زمان مصرف فاسد نشوند. از جمله مشکلاتی که برای مواد غذایی پیش می‌آید، می‌توان به فساد میکروبی، تغییر در ساختار مولکولی، از بین رفتن خواص و ویتامین‌های محصولات و … اشاره کرد. حال باید متذکر شد که یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افزایش ماندگاری مواد غذایی، بسته بندی آن‌ها است.

عوامل رشد میکرو ارگانیسم‌ها در یک محصول

رشد میکروارگانیسم‌ها و فساد مواد غذایی، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی چون نوع ماده داخل بسته بندی، درصد اکسیژن، دما انبارش، مدت زمان تاخیر بین تولید محصول و بسته بندی آن، عدم رعایت بهداشت در فرایند تولید محصول، نوع و ترکیبات گازهای درون بسته بندی اشاره کرد.

حال اگر شما برای محصولات خود بسته بندی مناسبی را در نظر بگیرید، باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوید، زیرا هیچ عامل خارجی به محصول شما برخورد نخواهد داشت. همچنین وجود بسته بندی باعث حفظ خواص و ویتامین‌های محصول نیز می‌شود.

البته توجه داشته باشید که در بسته بندی به شکل درست، هوا به‌طور کامل تخلیه می‌شود و گازهای بی اثری نیز به درون بسته غذایی تزریق می‌شوند. تمام این اقدامات برای مقابله با رشد باکتری، تازه ماندن محصول و افزایش ماندگاری مواد غذایی انجام می‌شوند.

باید متذکر شد که در ایران، برای بسته بندی محصولات از شیوه‌های معمولی یا روش تخلیه هوا استفاده می‌کنند، اما چند سالی است که شیوه‌های نوین و مطابق با استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه بسته بندی با کیفیت می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که بسته‌بندی نوین چیست و چه تاثیری بر افزایش ماندگاری مواد غذایی دارد که باید متذکر شد امروزه از اتمسفر اصلاح شده برای بسته بندی استفاده می‌کنند. سربلند تولید کننده دستگاه های بسته بندی انواع مدل های دستگاه ها مانند سیل وکیوم، پرکن مایعات و … را ارائه می نماید.

اتمسفر اصلاح شده (MAP) چیست؟

اتمسفر اصلاح شده یا Modified atmosphere packaging در حقیقت به معنای وارد کردن اتمسفر به درون بسته بندی مورد نظر است. البته توجه داشته باشید که این اتمسفر با گاز کربن دی اکسید، اکسیژن و نیتروژن ترکیب می‌شود.

در چنین فضایی، فعالیت‌های شیمیایی، آنزیمی و میکروبی کنترل می‌شوند، در نتیجه دیگر خطری محصولات غذایی را تهدید نخواهد کرد و این موضوع باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شود. همان‌طور که میدانید، برای شیوه‌های قدیمی بسته بندی به عملیات شیمیایی و حرارتی نیاز است.

از جمله شیوه‌های بسته بندی قدیمی باید به کنسرو کردن، خشک کردن، فریز کردن و … اشاره کرد. حال شما می‌توانید از بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای بسته بندی طیف وسیعی از مواد غذایی مانند غذاهای سرد، غذاهای نیم پخته، مواد خوراکی تازه، میوه و سبزیجات، غذاهای آماده، فراورده‌های نانوایی، چای، قهوه و مواردی از این دست استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این شیوه از بسته بندی، مزایای بیشتری را نسبت به بسته بندی های قدیمی به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به کار گیری اتمسفر اصلاح شده یکی از ویژگی های بسته بندی مناسب است که باید به آن توجه کرد.

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

در بسته بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح شده از چه گازهایی استفاده می‌شود؟

گاز کربن دی اکسید: گاز کربن دی اکسید در آب و چربی حل می‌شود که این موضوع سرعت رشد میکروب‌ها در محیط را کم می‌کند. همچنین این گاز با تاثیر روی میزان رشد در فاز لگاریتمی باعث کاهش میزان رشد می‌شود.

گاز نیتروژن: گاز نیتروژن یکی از انواع گازهای بی بو، بی طعم و خنثی است که میزان حلالیت کمی در آب و چربی دارد. از همین رو در بسته بندی مپ (MAP) از این گاز به عنوان جایگزین یک گاز فعال استفاده می‌شود.

گاز اکسیژن: استفاده از گاز اکسیژن در اکثر مواقع رشد باکتری‌های هوازی را تشدید می‌کند و رشد باکتری‌های غیر هوازی را به تاخیر می‌اندازد. از طرفی این گاز در حفظ رنگ گوشت تازه، تشدید یا به وجود آوردن تندی در چربی گوشت نیز نقش دارد.

گاز مونوکسید کربن: گاز مونوکسید کربن به عنوان یک گاز بی خطر در بسته بندی مپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیری که در بسته بندی دارد، مهار کردن بر سیتوکروم اکسیداز در زنجیره تنفسی هوازی است. از طرفی استفاده از این گاز بر رشد سرمادوست‌ها نیز تاثیر دارد.

مزیت‌های بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

  • ماندگاری محصولات مواد غذایی در کنار حفظ خواص و کیفیت افزایش پیدا می‌کند.
  • به دلیل عدم نیاز به عملیات شیمیایی و حرارتی، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌شود.
  • در این شیوه از بسته بندی می‌توان محصولات را برش زد تا آماده مصرف شوند.
  • عدم نیاز به استفاده از مواد نگهدارنده و پرتودهی برای تازه نگه داشتن محصولات
  • امکان برداشتن محصول از بسته بندی به مقدار مورد نیاز
  • هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری کاهش پیدا می‌کند.
  • میزان ضایعات و فساد مواد غذایی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • در برابر فشار و شوک مقاوم است.
  • امکان بسته بندی صادراتی محصولات

 

مزیت اتمسفر اصلاح شده

آشنایی با شیوه‌های مختلف بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود که هر یک از این شیوه‌ها شرایط مخصوص به خود را دارند. در ادامه هر یک از این شیوه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا با شرایط آن‌ها آشنا شوید. سپس با اطلاعات بیش تر از آن‌ها برای رسیدن به هدف خود که افزایش ماندگاری مواد غذایی است، استفاده کنید.

  • بسته بندی مپ با ST: از این دستگاه برای افزایش ماندگاری مواد غذایی که به صورت فله هستند استفاده می‌شود و مکانیزم کار به این شکل است که مواد غذایی مورد نظر را داخل بسته بندی تعیین شده می‌ریزند، سپس گازی که در بسته بندی وجود دارد توسط لوله‌های تخلیه دستگاه خالی می‌شوند و به جای آن‌ها از گازهای دیگر که به شما معرفی شد، استفاده می‌کنند و در نهایت بسته بندی را انجام می‌دهند.
  • بسته بندی مپ با Tray Lidding: برای بسته بندی با این شیوه، مواد را داخل ظرفی که از پیش آماده شده است می‌ریزند و سپس بر روی آن روکش ویژه‌ای می‌کشند. در ادامه این بسته بندی را به داخل محوطه‌ای مخصوص هدایت می‌کنند. در این محوطه لوله‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها هوای داخل بسته را خالی و سپس با گازهای مخصوص پر کرد.
  • بسته‌بندی مپ در خلا VC: مکانیزم کار با این دستگاه نیز همانند مدل قبل که توضیح داده شد، است. به این صورت که مواد غذایی را داخل بسته بندی که از قبل آماده شده قرار می‌دهند و سپس هوای داخل آن را خالی و با گاز دیگر پر می‌کنند.

سایر روش های بسته بندی به وسیله اتمسفر اصلاح شده

  • بسته بندی مپ با HFFS) seal ـ fillـform Horizontal): بسته بندی به این دستگاه قابلیت دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد و آن این است که دستگاه می‌تواند بسته بندی مواد غذایی را بر اساس فیلم ورودی بسازد.
  • بسته بندی مپ با VFFS) seal ـ fillـform Vertical): مکانیزم بسته بندی با این دستگاه، همانند مدل قبل است که توضیح دادیم، اما تفاوتی نیز دارند و آن این است که دستگاه شکل عمودی دارد و حرکت مواد نیز در راستای عمودی انجام می‌شود.
  • بسته بندی مپ با TFFS) seal ـ fillـThermoform): عملکرد این دستگاه شبیه به Tray Lidding است. البته با این تفاوت که در این دستگاه، ظرف مورد نیاز با بسته بندی از پیش ساخته می‌شود و بعد مواد درون ظرف ریخته خواهند شد تا ادامه مراحل بسته بندی مپ انجام شود.

وضعیت بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده در ایران چگونه است؟

طبق بررسی‌هایی که پژوهشگران انجام داده‌اند، متوجه شدند که تنها خروج گاز اکسیژن از بسته بندی کافی نیست. از همین رو شاهد استفاده از شیوه بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده هستیم. البته باید متذکر شد در ایران بیشتر از سیستم وکیوم برای بسته بندی استفاده می‌کنند.

اما در چند سال اخیر بسته بندی مپ نیز مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد در ادامه به یکی از شیوه‌های اصلی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تبدیل شود.

کلیه ماشین آلات تولید شده توسط
شرکت سربلند شامل ۱۲ ماه گارانتی و ۱۵ سال خدمات پس از فروش می باشند و آموزش کار با دستگاه ها توسط متخصصان این شرکت صورت می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه های بسته بندی موادغذایی، بهداشتی، دارویی و صنعتی و اطلاع از قیمت ماشین آلات می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره 02634826311 – 09128154102 تماس حاصل فرمایید و یا برای درخواست مشاوره از طریق فرم "صفحه تماس با ما" اقدام نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *